onsdag, januari 14, 2009

Drick kaffe så får du kanske se ett spöke














Nu har forskare kommit fram till att personer som intar mer än sju koppar kaffe, har tre gånger större risk att höra röster och att känna närvaron av döda människor. Samma effekt ska man även kunna få av te, energipiller och chokladpraliner. Undrar vad som händer om man överkonsumerar mer än en av dessa olika produkter?

Förklaringen till detta menar forskarna är "att koffein förvärrar effekterna av stress. När man är stressad frigörs hormonet kortisol som eventuellt kan leda till hallucinationer. Kroppen producerar extra mycket kortisol när man har konsumerat koffein".

Tur att jag bara dricker 4-5 koppar kaffe om dagen då. Hur mycket kaffe dricker du?

Källa: aftonbladet
Länktips: The Herald, BBC News
Bild lånad från sxc.hu
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jösses, mina arbetskamrater säger att innan jag började jobba pâ kontoret sâ gjorde vâr expressomaskin 3 koppar om dagen; nu gör han 130;) Sâ mycket kaffe dricker jag inte men tillräckligt för att se spöken.

Amelia sa...

Dosiss
Hoppsan, det var ju en rätt stor skillnad det, 3 till 130! Är du säker på att dina arbetskamrater är där på riktigt, eller skulle det kunna vara spöken du ser hela dagarna ;) Annars kan du alltid skylla på att du tar emot väldigt mycket kundbesök!

Jag häller upp många kaffe i koppen under en dag, men den totala mängden jag får i mig är inte lika stor eftersom jag inte dricker upp alla kopparna, vissa tar jag bara en klunk av och sen står dom där och kallnar...

Related Posts with Thumbnails