tisdag, mars 31, 2009

Bloggen har fyllt ett år

Det har gått ett helt år sedan jag började skriva på den här bloggen! Tiden har gått så fort och så mycket har förändrats i mitt liv. För ett år sedan bodde vi i Spanien, vi hade vårt café där vi arbetade tillsammans, jag och min man. Tjejerna gick i spansk skola & dagis och vi gick i hemflyttningstankar. Vi var helt inställda på att vi skulle fortsätta driva en egen rörelse när vi väl hade sålt vårt café och flyttat till Sverige. Något annat kändes otänkbart.

Så blev det inte, utan min man har återgått till den tjänst han hade innan vi flyttade utomlands och jag jobbar inom förskolan samtidigt som jag försöker komma fram till "vad jag ska bli när jag blir stor". När jag upptäckte att det har hunnit passera ett helt år sedan jag startade den här bloggen, blev jag lite nyfiken och kikade tillbaks på vad jag skrev den här dagen, för ett år sedan. Så här skrev jag då:

En idé som har väckts i mitt huvud är utifall vi skulle baka på beställning till olika barnkalas när vi har startat igång vårt café i Sverige. Jag tänker mig inte jätte stora beställningar för det är inte riktigt så varken jag eller min man vill jobba, att stå och göra bakverk på löpande band. Nej, det skulle i så fall vara till mindre kalas, kanske 15-20 barn eller så. Det var egentligen några goda vänner som kom med förslaget i somras när vi hade bakat lite muffins till tjejernas barnkalas. Hmmm, ja det tål att funderas på... Det ploppar upp en massa nya idéer hela tiden på allt man skulle kunna hitta på...sen... Alla idéer är nog inte alltid så bra och flera av dom avfärdar jag själv ganska snabbt. Men det är väldigt inspirerande att ha möjligheten och friheten att kunna genomföra en bra idé när man driver sitt eget ställe.

7 kommentarer:

malin2 sa...

Grattis!!!

Unknown sa...

GRATTIS till 1-âringen och tack för det här âret.

Amelia sa...

malin 2 och Dosiss
Tack!!!

conchi sa...

feliz cumpleaños

fron ett SOOOLIGT Marbella.

//Lennart

Malin sa...

Hej Amelia!
Jag hittade din blogg av en ren slump och jag visste direkt när jag läste om att du drivit café i utomlands att jag måste skriva till dig. Det är nämligen så att jag precis kommit hem ifrån tre månaders volontärarbete i Tanzania där jag arbetat med utsatta barn. Det var först nu när jag kommit hem som en fantastisk idé uppkommit i mitt huvud: Eftersom jag alltid velat ha ett eget café samtidigt som hjälpa utsatta människor har jag nu kommit på att detta café ska finnas i Tanzania! där också gatubarn som annars dräller omkring på gatan och inget gör ska få arbeta och tjäna pengar till att börja skolan. Det ska vara ett enkelt budget café med svenska bakverk som för oss är vardag men ren lyx för dom där nere.
Jag tänkte fråga dig om lite råd och tips. Tror du detta är möjligt? Hur svårt är det att driva ett företag utomlands för mig som inte har någon erfarenhet av sådant. Ja frågorna är många hör mer än gärna av dig!
Mvh Malin

Sarah sa...

Hej!
Jag och min vännina är i idé-stadiet och planerandet av att starta ett eget café. Vi är helt nybörjare, har inget större kapital. Men vill innerligt göra vår dröm. Starta ett babycafé!
Självklart har vi en plan, en strategi, vi helt enkelt jobbat ett bra tag för att få detta att gå ihop! Nu söker vi sponsorer.

Det är väl kanske inte därför jag kontaktar dig. Men eftersom du verkar ha ett genuint intresse för bakning/café - anda, så undrar vi här om det möjligen finns ett intresse för samarbete?
Dvs. beställningar av dig. Fikabröd. Mot en billigare beställningssumma?

Är du intresserad hör gärna av dig till sarah_caroline_@hotmail.com
hör gärna av dig i vilkte fall så jag ser att du läst.

VH/ Sarah

Anonym sa...

Hej,

Läser din blogg och blev inspirerad då jag just nu är i startfasen att starta upp ett eget cafe. Skulle gärna ta emot tips och råd om hur man går tillväga? Försökte hitta lite mer info om dig och din mailadress här på din blogg men kunde inte finna något. Du får gärna maila direkt till mig på lindabensered@hotmail.com

Ha det gott!
/Linda

Related Posts with Thumbnails