fredag, mars 28, 2008

En Latte tack!


Om man vill ha en espresso kaffe med mjölk i Sverige, beställer man i princip alltid en "latte". Sen kan man beställa till en extra shot espresso om man gillar starkare kaffe. Men annars är möjligheterna att påverka hur stark/svagt kaffe man ska bli serverad rätt liten. En latte är en latte helt enkelt. Här är jag kanske ute på lite hal is eftersom jag nog inte är helt uppdaterad inom kaffe trenderna i Sverige, så rätta mig gärna om jag har fel!

Här, där jag bor har man valt att döpa en "kaffe med mjölk" till ett antal olika namn, beroende av mjölkmängden i förhållande till espressomängden i en kopp. Man har "fläckad mjölk", "moln", skugga, "hälften/hälften" och ytterligare en som innebär att man har i några droppar mjölk för att runda av smaken lite. Rätt bra tycker jag eftersom kunden kan få sitt kaffe så starkt/svagt man vill oavsett vilket café man går till.

Något att införa i Sverige kanske?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails