måndag, mars 31, 2008

Chai Té eller Tai Chi

Det här är enligt mig en helt underbar dryck som har blivit väldigt populär på cafét. Sedan vi införde det på menyn har det spridit sig som en löpeld bland våra gäster. Några som nyligen har upptäck den här goda drycken har haft lite svårt att komma i håg namnet. Flera gånger har jag fått beställningen "en Tai Chi, tack"! Det gör ju inget, för jag förstår ju vad dom menar. Själva ordet "chai" betyder förövrigt "te" i många delar av världen.

Vi använder ett flytande koncentrat som vi köper från en grossist, men det finns många olika recept på chai te på nätet så att man med lite pyssel kan göra det själv hemma. Jag ska erkänna att jag inte har testat det själv ännu, men jag har länge tänkt att jag ska ta en tur till kryddbutiken runt hörnet och införskaffa mig några små påsar med olika kryddor så att jag kan exprimentera hemma. Det blir säkert jätte gott och fördelen med att göra själv är ju att man kan fördela kryddmängden som man själv vill, mer av det ena och mindre av det andra.

Grunden består av svart te , olika kryddor och varm mjölk. Den kryddblandning som jag gillar består av kanelstänger, vaniljstång, färsk ingerfära, nejlikor och kardemumma frön. Men det finns varianter där man kryddar med t.ex anis, hel svartpeppar, hel vitpeppar, fänkålsfrön osv. Chai Te ska ju gärna drickas sött, så antingen häller man i lite socker eller ännu godare, lite honung.









Jag hittade ett recept på Chai Te som man kan utgå ifrån om man vill testa att göra det hemma;
5 dl vatten
1 bit färsk eller torkad ingefära
1 kanelstång
10 kardemummakärnor
3 – 4 tsk svart te
2 dl varm mjölk

Gör så här: Sjud vatten och kryddor i en kastrull med lock ca 5 min. Tillsätt teet och låt dra ca 5 min. Sila teet, vispa den varma mjölken till skum och häll i.
Källa: Arlaköket nr 4 2003 Foto: www.arla.se
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Cissi sa...

jag måste erkänna att jag aldrig smakat det men nu blev jag väldigt sugen ;)
Jag kan snart inte läsa din blogg längre med alla bilder på goda kakor. Blir ju jättesugen ;)

HEMFRÖJDEN sa...

Som fortsättning på det vi pratade om innan, om det är lättare eller svårare I Sverige. Jag tror ni får det lättare i Sverige för att vara egenföretagare i Spanien är väldigt byråkratiskt, men det vet du nog allt om vid det här laget. Sen språket förstås...Jag drömmer själv om att starta en catering-verksamhet där jag bor, leverera mackor och sallader till olika kontor, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Har förstått att man inte kan göra det hemifrån utan behöver en lokal.

Kontakt sa...

ser jätte härligt ut =)... funderar själv på cafe.. men det e så himla mycket jobb eller hur? hur många timmar på dan lägger du ut? ha de bra!

Amelia sa...

Cissi
Åh, du måste verkligen smaka! Det är verkligen lika gott som det låter!

nenika
Hoppas att du har rätt, att det blir lättare alltså. En stor fördel den här gången är ju att vi har en hel del erfarenhet med i bagaget.

Ja, det där med catering tror jag helt klart på. I Sverige har folk så kort tid för lunch att många väljer att stanna kvar på kontoret för att äta. Här har dom oftast några timmar på sig pga siestan så många går ju ut och äter i lugn och ro. Du kanske inte skulle behöva så jätte stort utrymme, men en liten lokal med bra beredningsyta och en låg hyra vore nog inte så dumt.

sandras hollywood
Ja, det har varit rätt mycket jobb, men fantastiskt kul! Kan varmt rekomenderas, men det är nog en stor fördel om man har en kompanjon. Jag och min man driver cafét tillsammans och jag jobbar från 9.30 - 16.30, han jobbar från 7.30 - 17.30, så det är ändå rätt ok tider tycker jag.

Anonym sa...

Hehe, speciellt Halcón-folket hade ju svårt för hur det hette :)
Härlig blogg du har skaffat, hittade den nyss via en artikel i Sydkusten. Kolla in mitt liv på linaolivia.bilddagboken.se
Kram/ Lina!

sussi sa...

hehe tai chi. lite små gulligt faktiskt

Related Posts with Thumbnails