lördag, mars 29, 2008

Premiär för utomhus lek

För ungefär en vecka sedan fick barnen på min 2-årings dagis gå ut och leka i dagisets lilla trädgård. Det var första gången på flera månader som dom fick vara där och springa omkring i gröngräset. "Det är för kallt att vara där ute och leka nu " sa en av dagisfröknarna när jag frågade henne någon gång i januari om dom inte brukade vara där ute med barnen. Dagstemperaturen i januari var omkring 17 grader. Om jag skulle berätta att det finns något som heter "ur och skur dagis" i Sverige skulle jag nog inte bli trodd! Nu är det där med att vara ute i ur och skur inget för mig, det ska jag nog erkänna, men en stunds frisk luft under en dag tror jag alla behöver.

Jag minns när jag var liten och bodde i norra Sverige. På vintrarna var det ordentligt med snö och när det var rast i skolan byltade vi på oss våra täckbyxor och snowboots och gick ut och byggde grottor i snödrivorna eller lekte "herre på täppan". Jag minns också att håret som stack ut under mössan ibland frös till is när man var på väg hem från badhuset. På kvällen, innan barnprogrammen skulle börja kunde jag och min bästa kompis ligga ute i snön och titta upp på stjärnorna på himlen och göra snöänglar. Jag gillar verkligen årstiderna, varje årstid har ju sin tjusning och erbjuder olika möjligheter till lekar för barnen. Men kunde man få önska sig mer av den där gnistrande vita snön om vintern och den klarblå himlen om sommaren och mindre av det där gråslaskiga.

Foto: www.fotoakuten.se

6 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Kul med en blogg! Jag har länkat till dig ocksâ nu.
Lyck atill och kram!

wenke sa...

Hej lilla gumman !
Jag bor ju här i norrland men har nog blivit lite hemmablind för din beskrivning av hur det är här och hur vi hade det är jättefin.

Kram Wenke!

Mama sa...

Lycka till med Sverige flytten, du får gärna lägga tillmin blogg. Kramar,
Abbie/Åsa

Amelia sa...

anna malaga
Ja, jag har ju blivit lite inspirerad av dig ;) Läser ju ofta din blogg och du skriver så himla bra! Tack och kram tillbaks!

Wenke
Ja, vinterminnen från vår barndom har vi väl rätt många av! Om det blir dåligt med snö i dom trakterna jag kommer bo får jag ta med barnen upp till dig så kan vi leka i snön allesammans. Kram!

mama
Tack! Jag lägger gärna till din blog. Kram

Monica sa...

Hej där! Kul med din blogg! Vi fâr väl jämföra våra hemflyttningserfarenheter!

Du kan förresten hålla dig inom spaniens gränser för att ge annorlunda exempel på utevarande barn på förskolan - på Nils dagis är de ute i princip varje dag, fast inte om det regnar förstås :-) men, här är ju svalare än vad ni har det! Men de har också en jättestor skolgård ute i ett skogsparti.

Lycka till med allt!

Amelia sa...

monica
Ja, det får vi göra! När flyttar ni förresten?

Vad skönt att han får vara ute och att gården är så stor. Hur mkt dom är ute skiljer sig säkert från dagis till dagis, även här. Men rent generellt så upplever jag att man är ganska känslig för "kyla" här.

Det är imponerande att du har en tvåspråkig blogg tycker jag! Lycka till ni med :)

Related Posts with Thumbnails