tisdag, april 01, 2008

Blandade känslor

I morse när jag satt i bilen efter att jag hade lämnat av barnen på dagis och skola kom det över mig. Dom blandade känslorna jag har inför beslutet att flytta tillbaks till Sverige. Tankarna på fördelar och nackdelar finns ju där hela tiden, men det är hur jag _känner_ kring det hela som ibland kommer över mig och gör mig ledsen.

Men efter några tröstande och peppande ord från min man så kändes det bättre så jag bet i hop och tog på mig förklädet och satte igång att jobba. Efter en stund släppte det och jag började i stället tänka på hur roligt det ska bli att komma närmare många av dom vänner vi har i Sverige och som vi träffar alldeles för sällan. Hur spännande det ska bli att få starta igång ett nytt café. Att barnen ska få uppleva hur det är att gå i svensk skola/dagis och framförallt, att jag ska få uppleva hur det är att vara förälder i Sverige.

Lite senare kom några av våra stammisar in, ett japanskt par som har varit hos oss dagligen sedan starten. Alltid väldigt trevliga, men lugna och lite tystlåtna av sig. Samtidigt med kaffet serverade jag nyheten om vår planerade hemflytt. Mannnen tittar allvarligt på mig och utbrister högt "VILKEN CHOCK!!!!!" Dom har bott brevid vårt café sedan början av 90-talet och har sett hur vår lokal har förändrats från att ha varit en fiskrestaurang till en tapasbar till vårt nuvarande café. Eftersom dom som ska ta över vårt ställe har för avsikt att driva cafét vidare med nuvarande koncept, så kommer dom antagligen kunna fortsätta att komma och dricka sitt kaffe där i många år till.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer:

Mama sa...

Det är klart att det måste kännas dubbelt att flytta tillbaka till Sverige, å ena sidan vet ni vad ni har där ni bor nu och ni vet ju inte hur det blir när ni flyttar. Det låter som att du verkligen längtar efter den svenska vardagen, det gör jag ibland men det går snabbt över. Det ska bli spännande att läsa om hur det går för er i Sverige.

HEMFRÖJDEN sa...

Åh den känslan kan jag förstå. Det är ju helt normalt att man får svindel när man vet att man är på väg någonannanstans. Men det måste ju kännts RIKTIGT oroligt när ni var på väg ner hit för att starta eget? utan att kunna språket?.... Antar att flytten blir nu innan hösten så barnen börjar skolan i augusti?...

daddy sa...

En spännande resa även om det är
ett återvändande till hemlandet.
För barnen blir det en upptäckts-
färd mot nya seder,språk,vänner.
Och klimatet!,med alla möjligheter till nya aktiviteter. Det kommer
att bli trevligt. Välkomna!

Amelia sa...

daddy
Ja, det blir ju lite som att upptäcka sitt hemland på nytt, nu som förälder och även egen företagare, två saker som jag ju inte har testat att vara i Sverige ännu!

Amelia sa...

mama
Ja, det är ju så det är, man vet vad man har och eftersom vi inte känner att vi vill _lämna något_ utan vi vill snarare "flytta till något" (du förstår säkert hur jag menar även om det ju lät lite snurrigt)så blir det ju inte alldeles enkelt det hela. Men jag hoppas att vi ska komma att trivas med den svenska vardagen.

nenika
När vi flyttade hit kändes det konstigt nog inte så oroligt, så här i efterhand kan jag ju tycka att det borde ha gjort det, men just då var jag bara så otroligt peppad och förväntansfull över framtiden. Ja, vår äldsta tjej kommer ju kunna börja i 6-års nu till hösten, så flytten blir väl under sommaren... Lite att stå i tills allt har fallit på plats bara ;)

Related Posts with Thumbnails