fredag, december 05, 2008

Julgodis Trillingnöt














Trillingnöt ca 35 st
Ca 1,5 dl hasselnötter
200 g ljus choklad (det går säkert att byta ut den ljusa chokladen till 70% choklad om man vill)
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg nötterna i en långpanna och rosta dem tills dem har fått färg. Låt nötterna svalna och gnugga sedan bort skalet med en ren kökshandduk. Lägg nötterna i en skål.
Smält chokladen i vattenbad. Låt den svalna lite och häll sedan chokladen över nötterna och blanda ordentligt.
Lägg nötterna tre och tre på en bricka med bakplåtspapper. Ställ i kylskåpet i ca 20 minuter.

Doppa de stelnade chokladbitarna ännu en gång i smält choklad, för att få ett tjockare lager av choklad runt nötterna. Låt stelna. Häll resten av den smälta chokladen i en plastpåse, klipp av ett litet hörn och ringla sedan ut lite choklad ovanpå trillingnötterna som dekoration. Låt svalna. Förvara svalt. (Recept hämtat från "mat & vin" av aftonbladet).

Bilderna är mina egna
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! en av dina gamla gäster här. Hur går det för er? hittat något nytt cafe?!
Tyvärr måste jag meddela att jag inte längre besöker ert gamla cafe då kvaliteten inte håller mina mått längre.. Dessutom har jag hört rykten om att de vill sälja.. Vet inte hur pass mycket ni vet..
aja, ville raportera iaf!

Amelia sa...

Kristin
Hej!!! Vad roligt att höra från dig! Det är alltid kul med lite rapporter från våra kära gamla gäster :)

Inget av det du berättar är några nyheter för mig, tyvärr. Jag har hört det du säger från andra håll, men har valt att inte skriva om det här på bloggen av hänsyn till killarna som driver cafét. Det är synd att det inte verkar fungera för dem och särskilt trist om kvalitén upplevs som dålig. På vilket sätt är kvalitén sämre, är det maten eller servicen?

Vi beslutade att inte starta ngt café här i Sverige, så vi ser oss om efter "vanliga" jobb.

Vad gör du nu för tiden? JObbade inte du på Garum eller nåt? Eller är jag ute och cyklar nu?
Hälsa dom andra tjejerna!

Anonym sa...

Detta recept ska jag prova! Du har en jattefin blogg!!!!
Ha nu en fin jul! Vi àker till bcn örver julen, blir kul, men skulle vara lite mysigt att vara här pâ julen med....

Amelia sa...

Monica
Halloj! Vad kul att se dig! Ja, dom här blir jätte goda, så dom är väl värda att testa, även wienernougaten, den blir supergod! Hoppas ni får en mysig jul i, är det första gången ni åker tillbaks till bcn sedan flytten?

Related Posts with Thumbnails