torsdag, december 11, 2008

Lussebullar















Nu har vi bakat lussebullar! Äntligen! Som jag har längtat! En sats med lussebullar får det bli, sen får man vänta och längta tills nästa år igen. På halva satsen brukar jag göra runda bullar och trycka ner en bit mandelmassa i mitten. Jag brukar också strö lite pärlsocker över alla bullarna.

Receptet som jag använder fick jag på ett internetforum för utlandsföräldrar för några år sedan. Sedan dess bakar jag alltid enligt det receptet och det blir jättegoda och fluffiga lussebullar.

Recept Lussebullar
50 gram jäst
150 gram smör (riktigt smör)
5 dl gammeldagsmjölk
250 g kesella gourmet
2 paket saffran
2 dl sirap
1/2 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
Russin
Äggvita till pensling
Mandelmassa
Pärlsocker

Gör så här:
  • Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
  • Smula jäst i en bunke.
  • Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar - men se till att det inte bränns.
  • Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i kesella och mjölk och värm till fingervarmt.
  • Häll spadet över jästen och rör om.
  • Ha genast i sirapen.
  • Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).
  • Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen där det är lite varmt.
  • Baka ut degen. Knåda ordentligt, men knåda inte i för mycket mjöl. Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet, men fortfarande lite klibbig.
  • Forma degen till lussebullar.
  • Låt jäsa på plåt ca 20 minuter.
  • Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna (man kan också blanda ner dem i smeten i ett tidigare skede) och pensla med äggvita.
  • Tryck ner mandelmassa och strö över pärlsocker om du tycker om det.
  • Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Låt inte bullarna vara inne för länge!
Fler recept på lussebullar och andra bakverk med saffran kan du hitta här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har aldrig varit sâ förtjust i saffransbullar för de har alltid varit sâ torra men jag ska kanske ta och testa ditt recept. Problemet är bara vad jag ska ta istf kesella?

Amelia sa...

dosiss
Finns det inte kvarg/quark eller hur man nu stavar det? Det använda jag i Spanien när jag bakade enligt det här receptet.

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar lussekatter recept

Related Posts with Thumbnails