tisdag, juni 03, 2008

Grekisk sallad













I dag har vi pratat mycket gamla resminnen, från tiden då vi bodde i Sverige och helst av allt ville åka till värmen, när vi hade semester från våra jobb. De senaste åren har vi likt så många andra utlandssvenskar, nästan uteslutande åkt till Sverige så fort vi har haft semester.

Under en period gick många av dom där semester resorna till den grekiska ö-världen. Så, full av gamla goda semesterminnen från grekland blev jag inspirerad av att göra en grekisk sallad till lunch i dag!

Två stora tomater i klyftor, 1 1/2 gurka i tjocka skivor, tunnt skivad lök och en riktigt god fetaost fick fylla tallrikarna. Förutom salt och svartpeppar, brukar jag strö lite oregano över när jag gör grekisk sallad, minns att vi har fått det någongång när vi var i Grekland och jag tycker att det passar så bra till. Vi hade inga oliver hemma i dag, så det fick vi hoppa över. Däremot hade jag en bit kycklingfilé som jag stekte upp och serverade till. Kycklingfilé hör ju inte alls hemma i en grekisk sallad, men det blev gott att servera till och gjorde det hela lite matigare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails