torsdag, juni 05, 2008

Mysiga San Pedro













I dag har vi varit och strosat omkring i San Pedro, som ligger mittimellan Marbella och Estepona. Om vi skulle ångra vår flytt till Sverige en vacker dag, så tror jag att San Pedro skulle kunna bli vår nya plats i solen. Det är så mysigt där! När vi flyttade hit för 8 år sedan, bodde vi under det första året i en urbanisation som ligger ganska nära San Pedro, så vi spenderade en del tid där då. Jag gillade den lilla staden då och den tilltalar mig ännu mer nu. Det finns en mysig liten bilfri gågata som kantas av flera olika caféer och mindre butiker. På en av parallellgatorna till gågatan, ligger det flera små specialbutiker, en som säljer kött, en annan säljer fisk, en tredje som säljer frukt och grönsaker osv.

I början av gågatan finns ett litet torg, med några caféer, barn som cyklar omkring på sina trehjulingar och äldre par som sitter på någon av bänkarna och tar igen sig. Intill ligger en fin kyrka och under det här torget finns ett parkeringsgarage, där vi brukar ställa bilen när vi är där. Att leta parkering på San Pedros smala, enkelriktade gator, kan ta en hel del tid i anspråk.

I San Pedro finns ett relativt nyöppnat svenskägt konditori, som heter "Canela". Vi var där för första gången i dag och drack kaffe och åt kanelbulle. Vi hade faktiskt varit i lokalen tidigare, för flera år sedan, men då låg här en populär churreria. Hur man hittar hit är inte det enklaste att beskriva, men om man tar sikte på matvarubutiken "Cayetano" och promenerar in på baksidan av affären så är man relativt nära.

På torsdagarna är det marknad i San Pedro och eftersom vi var där i dag, lyckades vi pricka in den. Under dom här senaste veckorna har jag lyckats gå på fler marknader i Marbella området, än jag har gjort de senaste 8 åren. Men nu har jag nog fått nog tror jag, har man varit på en så har man faktiskt varit på dem alla, eftersom det i princip är samma försäljare som åker runt bland de olika marknadsplatserna i området.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails