torsdag, juni 05, 2008

Spanskt godis













Jag älskar godis! Men jag har ännu inte lärt mig att uppskatta det spanska lösviktsgodiset. Det är faktiskt inte särskilt gott. Det mesta smakar likadant tycker jag och det är svårt att plocka i hop en ordentligt påse med riktigt gott godis. Tack och lov för det, får jag väl lov att säga, för det är ju egentligen inget att sträva efter.

Mitt godisintag är betydligt mindre här, än när jag är i Sverige. Det finns faktiskt inte ens lösviktsgodis att köpa i de vanliga mataffärerna här. För att köpa det, brukar man få gå till en kiosk eller till en separat godisbutik om man befinner sig i ett större köpcentrum. Däremot finns det ju alltid en hylla med olika sorters förpackat godis. Den hyllan ligger sällan precis intill kassorna, så som det brukar göra i Sverige. Faktum är att om jag jämför en svensk matvaruaffär med en spansk, så finns det ofta ett betydligt större sortiment av godis, både förpackat och i lösvikt i Sverige, än vad det gör här i Spanien. Det är lite underligt tycker jag. Jag har fått för mig att man i Sverige generellt är mer mån om att hålla nere på sockerintaget än vad man är här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Monica sa...

Men vet du, jag håller inte alls med! Just pga godiskulturen! Det är ju faktiskt ganska sjukt att trycka i sig 200-300 g smågodis... Min man blev ganska chockerad när han förstod att vuxna människor som stod och plockade godis från lösviktsmontrarna på livsmedelsaffärerna i Sverige skulle ätas upp det själva sen. I Spanien är det bara barn som äter smågodis.

Amelia sa...

monica
Ha ha, jo visst, det är väl inte så bra att äta en massa godis, det håller jag med om, men himlans gott :) I alla fall om man gör som vi här hemma, håller oss till lördagsgodis, dvs en dag i veckan (himla bra "uppfinning" det där med lördagsgodis). Men jag hängde inte med i vilket du inte höll med om, att godiset här inte är gott eller mitt antagande att svenskarna vill hålla nere sockerintaget?

Nu har jag snart spelat in två videoband med barnprogram (på morgnarna brukar tve 1 (eller är det 2) ha rätt bra program mellan ca kl 8-9. Hur går det för er med flytten?

Monica sa...

Alltså, jag håller inte med om att spanjorerna äter mer socker än svenskarna. Tror jag. Här äter man ju ganska ofta "salado" till fika, och ingen bakar själv hemma. Godis äter som sagt aldrig någonsin någon vuxen. Och jag antar det är därför som svenskt godis är godare, eftersom vuxna vräker i sig det :-))

Sara sa...

Jag håller helt med om att svenskt godis är godare. Jag tillhör gruppen som älskar hårda karameller, salta och syrliga. Dessutom så äter jag inte gelatin. Med andra ord finns det typ ingeting som passar mig i smaken i en spansk godiskiosk men jag säger som du, Amelia, det är ju bara bra för då blir det bara mindre godis.

Jag gillar Monicas förklaring skarpt! ;-) Jag hade inte riktigt reflekterat över att vuxna spanjorer inte käkar godis, eller i alla fall inte i samma utsträckning som de svenska gör.

Amelia sa...

sara och monica
Nej, jag har nog inte heller refekterat över att spanjorer äter mindre godis förrän du säger det, men det kan nog stämma. Men med det godisutbudet som finns så är det ju inte så konstigt :) Men som sagt, tur är ju det!

Däremot tycker jag att spanjorer verkar använda väldigt mycket socker i sitt kaffe. I en liten kopp espresso är det väldigt vanligt att man ser att det tillsätts två rör med socker, urk! Men så gör kanske svenskar också. Själv har jag inget socker i mitt kaffe, tycker att det är godare utan. Fast nu var det ju egentligen godis vi pratade om :)

serkan sa...

çok güzel bir blog sayfası

Related Posts with Thumbnails