måndag, juni 16, 2008

Receptbok från 1936













Jag stod och bläddrade bland mammas olika kokböcker i bokhyllan, jag gillar att sitta och bläddra i kokböcker då och då. Hon brukar ha en hel del spännade kokböcker och i kväll hittade jag en fin liten bok som heter "Ekströms Receptbok, för finare och enklare bakverk, efterätter m.m."












Det är Ekströms bakpulver som står mycket i fokus i den här lilla boken. När jag slog upp inledningen, som heter "Allmänna regler för bakning med ekströms bakpulver" fick jag läsa något kul! Hör bara på det här:

"Ett sätt att undersöka ugnsvärmen har man om man inlägger en bit tidningspapper i ugnen och uttager densamma efter 3 min. Färgen på pappret blir mer eller mindre gul och genom övning lär man sig att därav bedöma ugnens värmegrad."

Visst är det bra! Betydligt krångligare än dagens ugnar med termostat, men himla fyndigt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Cissi sa...

åh så roligt! älskar bilderna på de gamla produkterna.

AnneliH sa...

Ha..ha..ja, alla sätt är bra utom de dåliga ;) Kul med gamla saker.

Mia sa...

Vilken söt bok!!

Amelia sa...

cissi
Ja,visst är boken fin! Det fanns någratill, en var från 1905 om jag inte minns fel, så jag kanske tar en bild på den vid tillfälle och sätter in här.

anneli
Ja, jag menar det!

mia
Ja, jätte fin, roligt att läsa i den också, så annorlunda språk och roliga kommentarer.

Related Posts with Thumbnails