fredag, oktober 24, 2008

Amerikansk frukost och muffins med blåbär
















När jag var yngre, åkte jag som så många andra i min ålder som utbytesstudent till USA, för att gå i Amerikansk High School under ett år. Pappan i familjen som jag bodde i, hade som sin uppgift att laga god frukost till hela familjen, varje morgon. Vi serverades amerikanska pannkakor med lönnsirap och smör, bacon, grits (majsgröt som serverades med en klick smör ) eller blåbärsmuffins med smör. Mycket smör med andra ord. Det bästa var när det serverades nybakade blåbärsmuffins. Dom bakades dock inte från grunden, utan han använde en speciell muffins mix där det fanns en liten konservburk med konserverade blåbär med i förpackningen. Dom här konserverade blåbären ger faktiskt en annorlunda smak än dom färska, så det blir en viss skillnad beroende vilken sort man bakar med. Dom konserverade ger en lite sötare smak.

På cafét bakade vi blåbärsmuffins varje dag och just den muffinsen tycker jag är bland den godaste muffinsen som finns! Det är nog den jag skulle välja om jag hade ett stort fat med olika varianter av muffins framför mig (om det inte finns hallon & cream cheese då förstås, som ju är en helt oslagbar kombination). Här kommer receptet;

Blåbärsmuffins 12 st
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 ägg
2 1/2 dl mjölk
250 g smör (obs! riktigt smör, ej bakmargarin)
3 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Ca 3 dl Blåbär + lite extra mjöl att pudra över dem
Florsocker att pudra ovanpå muffinsen

Sätt ugnen på 175°C.
Jag använder 2st muffinsplåtar (som rymmer 6 st stora muffinsar) och placerar stora pappersformar i ”skålarna”. Vispa rumstempererat smör tillsammans med socker i en skål. Vispa ägg och mjölk i en annan skål. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och bakpulver i en tredje skål. Blanda ner äggblandningen med smörblandningen, rör om. Tillsätt mjöl blandningen och rör om alltsammans. Fördela smeten i formarna till ca 2/4 delar. Lägg blåbären på en stor tallrik och pudra dem med lite mjöl (mjölet förhindrar blåbären från att sjunka ner till botten under gräddningen). Fördela sedan önskad mängd blåbär ovanpå smeten och tryck försiktigt ner några stycken i smeten, men lämna några stycken kvar på toppen också. Man kan också hälla ner blåbären i smeten och försiktigt blanda, innan man häller upp i formarna. Men då får man lätt trasiga blåbär och därmed lite tråkigare färg på muffinsen.

Grädda i ca 25-30 min eller tills en sticka känns torr. Pudra lite florsocker ovanpå den färdiggräddade muffinsen.

Tips! För dig som gillar muffins och vill ha en hel drös av recept att välja på, kan du kika in på "dagens muffins".
Fler muffins tips hittar du här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

mmmm, ser himla gott ut! Kan man använda frysta blâbär?

Amelia sa...

dosiss
Absolut! Det gjorde vi på cafét, det blir jättebra.

Related Posts with Thumbnails