fredag, oktober 17, 2008

Fisk i ugn












Jag läste just att timmen innan maten står på bordet, är många familjers "mardrömstimme". Helst av allt skulle man ju vilja att maten står på bordet några minuter efter att man har klivit innanför dörren. Så att man kan ägna resten av kvällen åt att umgås. Ett sätt att underlätta lite för sig själv, är ju att försöka laga mat som inte kräver en massa passande.

Ugnslagad mat är perfekt då tycker jag. Ofta lagar vi kyckling här hemma eftersom det är mat som lagar sig själv i ugnen så bra. Det blir dessutom oftast väldigt gott! En annan rätt som är enkel att laga och kräver väldigt lite tillsyn, är fisk i ugnen.

Till middag i kväll blev det fiskgratäng, till barnens stora lycka. Det är bland det godaste dom vet. Inte själva gratängen, med såsen och så, utan det är fisken som dom tycker så mycket om. Det finns ingen maträtt som dom äter så mycket av, inte ens pannkakor faktiskt. Jag kan inte minnas att jag och mina kompisar tyckte att det var så speciellt att äta fisk när jag var liten. Undrar hur det är i andra familjer, är fisk lika poppis som hemma hos oss?

Jag följer inget recept när jag lagar den här rätten, men kvällens middag gjorde jag på ett ungefär så här:

Fiskgratäng (med potatismos vid sidan om)

Lägg ett halvtinat fiskblock (vilket egentligen blir alldeles för lite för hela familjen, måste ta mer fisk nästa gång) i en ugnsfast form. Smula över en halv fiskbuljongtärning och häll över ca 3 dl grädde (i bland använder jag creme fraiche i stället, då blir det lite syrligare smak). Man kan ta hälften grädde och hälften mjölk om man vill. Krydda med lite vitpeppar, dill och örtsalt.

Gratinera i ugnen på ca 200 grader i ungefär 30 min. Ta ut formen och öka ungsvärmen till 225 grader. Lägg i skalade räkor runt om kring fisken. Strö över lite riven ost. Ställ in i ugnen igen. Gratinera i ytterligare ca 10-15 min. Kolla så att fisken är klar.


Servera med potatismos eller kokt ris och en stor sallad.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
Bild:sxc.hu/amyah

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails