tisdag, oktober 28, 2008

Chocolate Chip Cookies med hasselnötter


















Jag minns när vi höll på och provbakade olika bakverk innan vi skulle öppna vårt café för första gången. Vi hade ju inte arbetat med något liknande innan och det var mycket som var nytt för oss. Vid ett tillfälle höll jag på att experimentera med cookies, som jag ville få så där stora, runda och tjocka. Mina blev allt annat än det. Stora blev dom, men utöver det fanns det inget som liknade en sådan kaka jag hade tänkt mig. Men tillslut blev dom i alla fall riktigt bra. Här kommer receptet:

Chocolate Chip Cookies med hasselnötter
ca 20 st stora

2 ägg
185 gram smör (riktigt smör)
3 dl mjöl
6 1/2 dl havregryn
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 dl farinsocker
1 1/4 strösocker
1 tsk vaniljsocker
185 g mörk choklad, grovt hackad
170 g hasselnötter, grovt hackade

  • Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål.
  • Blanda rumstempererat/mjukt smör med strösocker, vaniljsocker och farinsocker i en annan skål. Rör om ordentligt. Tillsätt lättvispade ägg. Häll i havregrynen och rör om alltsammans. Häll ner mjölblandningen. Rör om.
  • Tillsätt hasselnötterna och chokladen. Rör om.
  • Gör 20 st "bollar" av smeten och fördela på plåtar klädda i bakplåtspapper. Platta till dem något. Se till att kakorna inte ligger för tätt eftersom dom kommer flyta ut en hel del i ugnen.
  • Grädda i 175 grader i ca 10 min, eller tills kakorna har fått fin färg. Låt svalna på plåtarna.
Såg just ett recept på Chocolate Chip Brownies, det kanske kan vara något för den som gillar dom här kakorna eller för all del vanliga Brownies.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte lägga ut ett recept på din favoritmuffins? :)

Amelia sa...

anonym
Ja, kanske det kanske...;)

Related Posts with Thumbnails