måndag, oktober 20, 2008

Grönsakssoppa













Min 3-åring har länge tjatat om att hon vill att jag ska laga soppa. På hennes dagis i Spanien, fick barnen ofta (flera gånger i veckan) en soppa som gjordes på hemmagjord buljong med pasta i, till förrätt. Den lade nog grunden till att hon har lärt sig att uppskatta soppa så mycket. Häromdagen, när jag hämtade henne från dagis, var bland det första hon sa, att hon hade fått en grön soppa (spenatsoppa) och att det var sååå gott! Så i dag beslöt jag att det var dags att laga en grönsaksoppa till middag.

Ingredienser; broccoli, potatis, morötter, palsternacka, zuccini, purjolök, hönsbuljong, vatten, grädde, örtsalt och vitpeppar.

Skär grönsakerna i bitar och koka i lättsaltat vatten (börja med potatisen, morötterna och palsternackan efterom de behöver längre koktid, därefter resten av grönsakerna). Tillsätt buljongtärningen. Kör alltsammans i en mixer eller matberedare tillsammans med en skvätt grädde. Servera direkt.

Vi äter inte så mycket bröd här hemma längre, men annars är det ju jättegott att servera till soppa. Här hittade jag lite mumsiga brödrecept för den som har lust att baka.












Lilltjejen blev riktigt nöjd med soppan, tack och lov!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails