måndag, oktober 27, 2008

Pumpa soppa


Jag fick ett recept på pumpasoppa på ett föräldraforum för några år sedan. Jag hade aldrig tidigare ätit pumpasoppa och hade inga som helst förväntningar när jag skulle smaka för första gången. Men oj, så gott jag tyckte att det var! Tyvärr tappade jag bort receptet, så min nuvarande version stämmer nog inte helt överens med originalet. Men den är riktigt god i alla fall!

Vi gör den här soppan så fort vi hittar pumpa i affärerna. I Spanien kunde vi köpa färdiga förpackningar med pumpa på affären större delen av hösten, men hur det kommer vara med utbudet här i Sverige vet jag ännu inte. Det gäller alltså att passa på att laga denna soppa nu, när man kan få tag i en pumpa i varje affär!

Ingredienser (4 portioner)
Pumpakött från en pumpa som väger ca 3 kg 1 st purjolök 2 dl grädde 2 st hönsbuljongtärningar 1 liter vatten ca 1 tsk Rosmarin (om du gillar smaken av rosmarin, kan du tillsätta lite extra) Örtsalt och vitpeppar efter smak ca 1,5 tsk socker (kan uteslutas, men det ger soppan en extra god smak) Smör (att steka i) Ev. en liten skvätt vitt vin

Gör så här
Skiva purjolöken och bryn den i lite smör. Lägg purjolöken i en stor kastrull. Skär pumpaköttet i bitar och stek sedan i en stor stekpanna. Lägg pumpaköttet i kastrullen tillsammans med purjolöken. Häll på vatten och låt koka upp. Smula i buljongtärningarna och krydda med rosmarin. Låt koka på svag värme i ca 15-20 minuter. Häll i grädden (tillsätt eventuellt en liten skvätt vitt vin). Krydda med örtsalt (socker) och vitpeppar. Kör alltsammans i en mixer för att få en riktigt slät och krämig soppa. Servera direkt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
Så gör du en lyckad halloween fest, halloween inspirerade recept

3 kommentarer:

Mia sa...

Åh, vad gott! Det här måste jag bara testa! :)

Amelia sa...

mia
Ja, gör det! Pumpasoppa är faktiskt jättegott!

Anonym sa...

Å vilket bra recept.. fick en pumpa i min grönsakslåda denna vecka o alla recept jag hittat var så avancerade... Så dök ditt upp!
ska testa det på tisdag
Tack!!!


Jättefin sida
sparar den som favortit
Tack än en gång!!

Tina

Related Posts with Thumbnails