måndag, oktober 13, 2008

Prenumerera på middagen

Själva idén låter klockren! Man får hem ett recept på en maträtt samt ingredienser som ska räcka till en måltid för hela familjen. Maten får man alltså laga själv, men någon annan har funderat ut vad man ska laga och dessutom handlat hem allt, så att man själv slipper en tur till affären. Vilken grej! Tänk att inte behöva stå framför frysen och trumma med fingrarna och undra vad man ska hitta på för något till middag i dag. Någon annan har redan tänkt ut det.

"Middagsfrid är en prenumerationstjänst där de planerar veckans meny och sedan kör hem råvaror och recept till dörren. Veckomenyn består av fem middagar (där en av rätterna ska räcka till två middagar), kostar 875 kronor och är beräknad för en familj på fyra personer."

Fast jag vet inte om jag skulle gilla att laga all mat efter färdiga recept. Jag följer i princip aldrig recept när jag lagar mat till vardags. Enligt testfamiljen som jag läste om, smakade maten för lite, men det kan ju lätt lösas genom att man tillsätter lite extra kryddor efter egen smak. Jag ska också erkänna att jag tycker att det är rätt okej att gå runt i affären och själv välja vad jag ska köpa. Men då under förutsättning att jag är själv, för det är inte samma sak att gå omkring bland hyllorna och låta sig bli inspirerad, när barnen tjatar om att dom vill gå hem och att dom är SÅ hungriga.

Men håll med om att idén är bra och alldeles säkert finns det många familjer som uppskattar fördelarna med att slippa planering och inköp. Prislappen för tjänsten tycker jag verkar ganska hög. Men det är klart, om man undviker ett antal onödiga spontan inköp i takt med att besöken till affären minskar, så kanske det jämnar ut den högre matkostnaden lite.

Här finns en lista över olika företag med liknande affärsidé.

Foto: Benita Andersson
Källa:dn.se "Hemkört för hela famijen".
middagsfrid.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Hej, ville bara berätta att jag har gjort era banan&chokladmuffins och att de blev jättegoda. Degen var lite trögflytande, ska det vara sâ?
Jag fick ju göra dem i vanliga muffinsformar och de blev inte sâ höga, men goda. Tack!

Amelia sa...

anna
Vad kul att dom blev bra. Om smöret var rumstempererat så blir smeten tjockare, om man väljer att smälta smöret så blir smeten lösare. Ju lösare smet desto mer fyllning brukar sjunka ner i botten tycker jag. Våra muffins brukar inte "lyfta" så jätte mycket eftersom dom är så fulla med frukt/bär/godis. Om man gör utan fyllning och kanske bara smaksätter smeten med kakao, så kommer muffinsen bli högre. Sen gäller det att inte arbeta för mycket med smeten efter att man blandar det blöta med det torra, bara se till att det blandas, inte mer.

Related Posts with Thumbnails