onsdag, oktober 15, 2008

Kaffebryggare eller espressomaskin






Tänk om jag hade min alldeles egna espressomaskin här hemma i köket. Vilken dröm! En av fördelarna med att ha ett eget café var ju onekligen att vi kunde göra vårt eget kaffe, precis så som vi ville ha det, precis när vi ville ha det. Nu har det gått flera månader sedan jag stod bakom spakarna på vår kaffemaskin och jag har börjat vänja mig vid att börja dagen med vanligt bryggkaffe. Men det kan inte hjälpas, bryggkaffet smakar inte lika gott som espressokaffet och mjölken som man häller i, direkt från förpackningen, gör ju inte det hela så mycket roligare. Nej, någon gång tror jag att jag ska investera i en espressomaskin för hemmabruk. Finns det någon som kan tipsa om en bra, prisvärd sådan, så vore det toppen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag själv äger en Rancillo Silvia med kvarn från samma märke (Rocky). Jag är mycket nöjd med dessa för tillfället och kan absolut rekommendera dem.

Annars säljer Gaggia maskiner i ungefär samma prisklass, och en annan kvarn jag hört skall vara bra är Demoka M203 Själv köpte jag maskinen från "Kaffemaskinen", som jag helt klart rekommenderar. De har även en webshop där du kan kolla läget lite :) Mycket trevlig och kunnig personal.

Vad hade ni för maskin på caféet? Det går ju på lite pengar, men enligt mig är det helt klart värt det för en vettig maskin. Vad gör man inte för att få gott kaffe? :)

Lycka till i ditt sökande och hoppas att du hittar en maskin som passar dig bra :)

Amelia sa...

daniel
Tack för tipsen!! Kanske får det bli en liten espresso maskin i julklapp till hemmet från oss själva i år, det vore ju inte så dumt. Jag ska kika på dom du rekomenderar.

På cafét hade vi en San Marco, jag vet inte hur vanligt det märket är, men vår kaffeleverantör som vi hade (Segafredo) rekommenderade den åt oss. Den fungerade bra tycker jag, fast jag har inte något annat att jämföra med.

Hur har det gått med sökandet efter en god espresso föresten? För visst var det du som frågade om det häromdagen!?

Anonym sa...

Själv har jag bland annat en Ascaso Dream, som är riktigt grym att göra espresso i samt att den är snygg.
Den finns i massa olika färger med matchande kvarn. Till jul kommer erbjudanden på paketpris se länk http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=697
Om du bor i stockholm kan du komma till NK-Kök den 21/11, 5/12, 12/12, 13/12 eller 19/12 så står jag där om demar dessa maskiner. Då får du prova hur den känns.

Anonym sa...

Vill bara ta och tacka för en mycket trevlig blogg. Vet inte om du ser så här gamla kommentarer, men det hoppas jag :D

Jag tycker helt klart att ni ska satsa på en espressomaskin till hemmet, det är underbart att få kaffe precis som man vill ha det, när man vill ha det :)

Sökandet efter gott kaffe har faktiskt gått riktigt bra. Det visade sig att det närmsta stället runt hörnet har riktigt trevligt kaffe. Familjeägt och drivet, med en äldre herre bakom maskinen allt som oftast. Café corto har visat sig funka perfekt vid beställningen, och de har även lärt sig vad jag vill ha när jag kommer dit. Alldeles underbart :) sen kan man ju inte klaga på uteserveringen med eftermiddagssol.

Du får ursäkta mig för ett långt inlägg :) åter igen, tack för en mycket trevlig blogg.

Amelia sa...

linken
Jag har helt missat ditt svar. Men tack för tipsen! Vem vet, jag kanske dyker upp på NK-kök och kikar på den där maskinen. Funderar allvarligt på att införskaffa en i julklapp till oss själva.

Daniel
Vad kul att höra att du har hittat ett bra kaffe ställe! Just det där att dom lär sig hur man vill ha kaffet tycker jag är jätte bra. Vi försökte ha det som mål, att lära oss hur stammisarna ville ha sitt kaffe. Får dom det dom vill ha, så återkommer dom. Man kan leva länge på många stam gäster.

Kul att höra att du gillar min blogg :)

Här är det långt ifrån soliga eftermiddagar. I dag var det mörkt klockan 16 och kallt. Men det känns helt ok för det är i alla fall varmt inomhus ;)

Hej så länge!

Related Posts with Thumbnails