onsdag, oktober 22, 2008

Kaffe Latte med betoning på Latte













Latte betyder ju mjölk på italienska. När man beställer en "latte" på caféer så tycker jag för det mesta att det är alldeles för mycket betoning på just "latte" man får, dvs en himla massa mjölk och yttepytte lite kaffe. Det smakar oftast ingenting annat än mjölk! Nu finns det helt klart undantag, på vissa ställen smakar det faktiskt lite mer än på andra.

I dag har vi varit på ett jätte poppis kafé inne på stan. Vi beställde en varsin latte och jag stod kvar och väntade medan tjejen bakom disken gjorde i ordning den. När hon hällde upp mjölken i glaset fortsatte hon att hälla ända upp till kanten på glaset, det gick inte att vidröra glaset utan att det rann över. Oj då, tänkte jag, det var nog inte meningen att det skulle bli så mycket, så jag sa ingenting. Men så hälldes mjölken i det andra glaset upp och det var precis samma sak där, ända upp till kanten, inte en millimeter kvar, utan helt jämsmed kanten. "Varför häller du i så mycket mjölk" var jag tvungen att fråga, eftesom det ju uppenbarligen var så hon hade för avsikt att göra. "Det är så jag har lärt mig att det ska vara, svarade hon". Jag inser ju att jag helt enkelt måste lära mig att i förväg be om mindre mjölk i min latte, så kanske det kommer smaka bättre. Jag gillar "kaffesystemet" i Spanien och tror faktiskt att det hade fungerat att införa det här i Sverige, att ha olika namn på "latten" beroende på hur stor mjölkmängd man har i förhållande till kaffemängden.

Bild:sxc.hu/sirje
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Monica sa...

Definitivt! Saknar spanskt kaffe om jag är "ute". Tar nästan hellre vanligt hederligt bryg... (har ju en nespresso hemma, så jag kan ju göra min egen "cortado")

Har haft datadvala, nu ligger sonen i feber, och jag bloggar runt lite! ha det fint!

Mia sa...

Då ska du inte beställa kaffe i London. Jag bryggde "vanligt svenskt kaffe" när jag jobbade på kontor och vi skulle ha en anställningsintervju.

Under intervjun drack alla britterna snällt mitt kaffe, men efteråt kom de och frågade om jag ville ta livet av nykomlingen innan han ens börjat. ;)

De tyckte det var gräsligt starkt!

Jag har dock lärt mig tycka om meskaffe nu.

Amelia sa...

monica
Ja, det är svårt att få det som man vill ha det. Jag måste också skaffa mig något så att jag kan göra eget gott kaffe hemma. Kul att se dig föresten!

mia
Ha ha ha :) Jag trodde bara det var amerikanare som drack svagt kaffe, men där ser man!

Jag gillar ju kaffe med rätt mycket mjölk i, men det får inte bli så mycket att det bara smakar varm mjölk med en aning kaffe i.

Anonym sa...

Beställ en cappucino istället. Eller beställ med en extra "shot" i så blir det ju mer kaffe :)

Related Posts with Thumbnails