lördag, november 08, 2008

Hemmagjord ostkaka
















I dag har jag testat att göra hemma gjord ostkaka. Jag har alltid gillat Frödinges ostkaka och när vi bodde i Spanien och åkte till Sverige på semester, var ostkaka en av sakerna jag såg till att hinna äta innan det var dags att återvända hem igen.

Härom dagen satt jag och läste lite olika recept till hemmagjord ostkaka och hittade ett som innehåller väldigt lite kolhydrater. Jag använde det receptet som bas och sen lade jag till vanilj frön, canderel och hackade mandlar i receptet. Det blev riktigt gott! Receptet jag utgick ifrån hittade jag på bloggen "Fett bra mat", en blogg som är väl värd ett besök!

Ostkaka
250 g väl avrunnen keso
4 ägg
3 dl vispgrädde
2 st rivna bittermandlar eller bittermandelolja
ca 10 st hackade sötmandlar
Vaniljfrön efter smak
(Canderel eller annat sötningsmedel om man vill få lite sötma)

Häll keson i en sil och låt den rinna av en stund. Vispa ägg, grädde, vaniljfrön och riven bittermandel. Blanda ner keson och hackad mandel. Häll i en pajform och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter - eller tills kakan har stannat i mitten.

Servera med vispad grädde och mosade hallon.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails