tisdag, november 04, 2008

Hemmagjord Play-doh














I går gjorde jag en play-doh deg åt tjejerna. Jag hade ju tänkt låta dom få baka pepparkakor av degen jag hade köpt. Men så upptäckte jag att alla pepparkaksformarna var nerpackade i någon av alla flyttlådorna i källaren (behöver mao lite tid för att lokalisera var dom ligger). Eftersom jag redan hade utlovat bak, var det inget annat att göra än att blanda i hop en play-doh deg i stället. Det tar ca 5 minuter att göra en sådan deg och den blir verkligen urmysig att leka med (så fort den har svalnat lite). Receptet kommer här:

Play-Doh
4 dl vetemjöl

3 dl salt
2 msk alun (köps på apoteket)
3 msk matolja
5 dl kokande vatten
karamellfärg

Blanda mjöl, salt och alun i en stor bunke. (Låt inte barnen hantera alun!) Koka upp vattnet och häll i karamellfärgen. Det brukar behövas ganska många droppar för att man ska få en härlig färg! Häll vattnet (med karamellfärgen) och oljan över mjölblandningen. Blanda tills degen blivit mjuk och smidig. Den är ganska varm, så låt den stå och svalna i 5 minuter innan den är klar att lekas med.

Vi brukar förvara degen i en stor glasslåda med lock, då håller den att leka med ett bra tag. Jag gjorde play-doh i tre olika färger en gång. Sedan tog jag en klump av varje färg och lade i en genomskinlig plastburk med lock. det blev en perfekt present att ge bort till ett av barnens kompisar.

Länktips: Fler "gör det själv" pyssel ideer här
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails