torsdag, november 06, 2008

Kyckling med blomkåls- & jordärtskocksmos


















För en massa år sedan blev jag serverad en jordärtskocksoppa som var så fantastiskt god. Sedan dess har jag tänkt att jag skulle testa att göra det själv. Men några jordärtskockor har aldrig funnit sin väg ner i min matkorg i affären, tills häromdagen. Men i dag när jag stod och funderade över vad jag skulle laga till middag, tänkte jag att dom där kockorna säkert gör sig lika bra som en ingrediens i blomkålsmos. Så jag testade och resultatet blev... super gott! Så här gjorde jag:

Ingredienser (för två personer)
Ett litet blomkålshuvud
2-3 jordärtskockor
Purjolök (ca 5 cm bit)
1/2 dl grädde
Smör
1/4 hönsbuljongtärning
Örsalt
Vitpeppar

Skala jordärtskockorna och skär i bitar och koka tillsammans med blomkålsbuketterna.
Bryn finhackad purjolök.

Häll grädden i en annan kastrull och smula ner buljongen.
När blomkålen och jordärtskockorna känns mjuka, häll bort vattnet, mosa med en gaffel, tillsätt purjolöken och häll gräddbuljongen över och blanda alltsammans väl (använd elvisp om du vill ha en slätare mos). Smaksätt med en liten klick smör, vitpeppar och eventuellt lite örtsalt.

Vi åt denna goda mos till ungsgrillad kyckling som vi hade smaksatt med olja, vitlök och dragon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails