söndag, november 02, 2008

Brownies - med mindre kolhydrater


















Jag bakade en brownies i dag på förmiddagen och som lovat ska ni få receptet!

Jag ville prova att se om det gick att utesluta mjölet helt och hållet, eftersom vi försöker äta mindre kolhydrater här hemma just nu. Jag körde mandlar och hasselnötter i matberedaren tills det blev så små smulor som möjligt. Idén att göra så fick jag från bloggen "Mitt LCHF liv". Jag provade också att byta vanligt socker mot canderel strö, något som inte känns helt bra, eftersom jag egentligen inte skulle vilja använda sötningsmedel. Men tills jag kommer på något annat alternativ för att kunna få kakan lite söt, så fick det bli så här.

Resultatet blev godkänt, och är absolut värt att prova om man vill äta en brownies liknande kaka utan mjöl.

Brownies - med mindre kolhydrater
250 g smält smör
4,5 dl canderel strö
3 ägg

3/4 dl kakao

2,5 dl mandel & hasselnötsblandning

1/2 tsk bakpulver

2-3 bitar 70% choklad


Kör ca 1,5 dl sötmandel och 0,5 dl hasselnötter i matberedaren tills det har blivit så små smulor som möjligt. Smält smöret. Vispa smält smör och canderel i en bunke. Tillsätt ett ägg i taget, vispa mellan varje ägg. Tillsätt kakao, rör för hand så att det blandas. Tillsätt nötblandningen och bakpulver för hand tills det har blandats. Häll all smet i en smord ungsfast form eller på en långpanna klädd i bakplåtspapper. Bryt chokladbitarna i mindre bitar och tryck ner i smeten. Grädda ca 20-25 min i 175 g. Servera gärna med en klick vispgrädde.

















Recept på min "vanliga", på tok för goda, Brownies hittar ni här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Unknown sa...

Den här kladdkakan har jag testat (med vetemjöl). Inte exakt den metod du använder men den är himla god.
http://www.nlife.se/desserter-bakverk/kladdkaka-med-honung-rostad-kokos/

Amelia sa...

dosiss
Jag gick in och tittade, den låter jätte god. Där pratar som om ett naturligt sötningsmedel som heter stevia, det måste jag kolla upp!

catten sa...

hey använd råsocker funkar till de flesta bakverk ett helt naturligt rörsocker.

SweetiePie sa...

...förutom kolhydraterna i råsocker så...kan man lika gärna ta vitt socker. Måste prova med stevia..skulle det funka tro?

Amelia sa...

Marie! Det fungerar säkert jättebra med Stevia - har faktiskt aldrig testat det själv och för närvarande äter jag alldeles för mkt kolhydrater, är inte alls lika duktig nu som jag var när jag la in det här receptet...

Related Posts with Thumbnails