torsdag, november 20, 2008

Kallt ute och varmt inne













Det börjar bli kallt här nu. Dagarna blir kortare för varje dag och skillnaden mot livet i Spanien blir mer och mer tydlig. När klockan är fyra på eftermiddagen, känns det som kvällen har börjat och man håller sig helst inomhus.

När jag tänker tillbaks på vintrarna i Sverige, åren innan vi flyttade till Spanien, så kommer jag i håg att jag ofta frös. Jag hade inte vett att klä på mig ordentligt. I dag skulle jag absolut inte nöja mig att gå klädd som jag gjorde då, i tunna läder skor och en alldeles för tunn kort kappa. Jag minns hur jag stod och huttrade på tåg perrongen när jag väntade på tunnelbanan till och från jobbet. Mössa hade jag sällan på mig och hade jag tur så hade jag åtminstone tänkt på att ta på mig en halsduk och ett par fingervantar, när jag gick hemifrån på morgonen.

När vi beslutade oss för att flytta tillbaks till Sverige, efter åren i Spanien, lovade jag mig själv att bli bättre på att klä mig varmt. Jag känner mig så nöjd när jag drar ner mössan över öronen, sveper om mig min stora mjuka halsduk och tar på mig en varm fleecetröja under jackan. Ett par fodrade vinterskor hör naturligtvis också till utstyrseln. Egentligen skulle jag vilja ha en sådan där "rånarluva", det vore ju så skönt för kinderna, men någon måtta får det nog vara...

En fördel med att bo i Sverige under vinterhalvåret (i alla fall om man som vi, bor i en lägenhet) är ju att man har det varmt och skönt inomhus. Vårt golv är av parkett, vilket är betydligt behagligare att sätta ner fötterna på, jämfört med det marmor golv som vi hade i Spanien. Hela familjen kan också, om vi vill, i tur och ordning duscha varmt under en och samma kväll. Det var inte möjligt för oss förut, eftersom vi hade en varmvattenberedare som på sin höjd tillät två väldigt korta varma duschar, innan vattnet blev kallt. Så, visst ska vi klara av att ta oss genom en vinter här i kalla Sverige!

Men, det går inte att komma ifrån att en vacker november dag i Marbella, med hästlängder slår en november dag här i Sverige. Frisk luft, grönt på alla buskar och träd och blommor överallt. En café con leche på en uteservering i eftermiddagssolen, medan barnen matar duvorna eller leker bland buskarna. Det är inte svårt att hitta _både_ fördelar och nackdelar med vardagslivet i respektive land.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails