lördag, maj 10, 2008

Dulce de leche

Det är sött, väldigt sött, men åh så gott!

"Dulce de leche" betyder söt mjölk eller mjölk godis. Den tillverkas genom att man långsamt sjuder mjölk och socker, eller kondenserad mjölk under flera timmar. Tillslut bildas en tjockare söt brunaktig massa. Det smakar ungefär som karamellsås och är fantastiskt gott att äta till glass eller att ha som fyllning i bakverk. Somliga gillar att använda det som ett bredbart pålägg på rostat bröd. Särskilt populärt är det att äta dulce de leche i Argentina, har jag förstått.

Man kan göra sin egen dulce de leche hemma (något jag inte har testat att göra själv utan jag har köpt en färdig variant i affären).

Enligt ett recept jag har hittat här använder man då en burk med kondenserad mjölk. Man gör några lufthål i locket på konservburken och ställer den sedan i en kastrull med vatten (vattnet ska inte täcka burken). Låt sjuda under ca 2 tim för att få en mer flytande konsistens (för att tex hälla över glass) . Vill man ha en tjockare konsistens bör mjölken få sjuda upp mot 4 timmar. Tänk på att fylla på mer vatten allteftersom det kokar bort! Låt svalna lite innan burken öppnas.

Obs!
Jag har sett att man avråder från att koka konservburkar med kondenserad mjölk pga risken att de skulle kunna explodera. Men jag tror att risken för det minskar om man gör som i det här receptet, några små lufthål i locket. (Receptet hämtat på www.milk.com)


På cafét hade vi en flytande sirap från Da Vinci med smaken dulce de leche. Den använde vi i smaksatta lattar eller frappe.



Jag hittade fler bloggar som skriver om dulce de leche, som kan vara värda att kika på tex på bloggen "Tankar om matlagning, blommor och livet" eller "David Lebovitz living the sweet life in Paris" .
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails