tisdag, maj 20, 2008

Spansk förskola













Min "stora" tjej är 5 år, men till hösten fyller hon 6 år. Dom har, som jag har berättat tidigare här i bloggen, haft läsning och skrivning på schemat i skolan sedan länge. Om det är bra eller inte att börja med det så tidigt finns det säkert en hel del olika åsikter om. Men för hennes del är jag mest positiv till att hon så tidigt har fått lära sig att "knäcka läskoden". Man kan se hur spännande hon tycker att det är att själv kunna klara av att läsa på skyltar, på förpackningar i affären eller i enklare böcker. Det som är lite underligt enligt mig, är att dom får börja att lära sig att skriva skrivstil. Bokstäverna är väldigt snirkliga och i mina ögon på tok för avvancerade. Hon tycker att det är lättare att läsa en text som är skriven med små bokstäver, i skrivstil, än en text som är skriven med stora bokstäver.

I kväll satt hon och skrev i sin "klassbok". Det är en bok som varje barn i klassen får ta med sig hem under några dagar. Här ska dom skriva lite, sätta in fotografier på sig själv och berätta om sig och sin familj. Det här började klassen med redan när barnen var 3 år och nu två år senare hade turen kommit till henne, så det har tagit sin tid. Det här är väldigt betydelsefullt för henne, det märks. Hon satt och knåpade och skrev under största koncentration och jag kunde inte låta bli att föreviga hennes fina text. Hon har skrivit att hon ska flytta till Sverige, att hon tycker om snö och att hon har en syster.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Duktig tjej!
Jag tycker att det är jättebra at de fâr läsa och skriva tidigt, i de smâ klasserna är det ju heller inget tvâng utan man tar det lite i sin egen takt.
Däremot är det lite si och sâ med den fria kreativiteten i spanska skolor, där fâr man fylla i lite som förälder pâ fritiden, tycker jag.

Amelia sa...

anna
Ja det kan jag hålla med om. Det är vanligt att dom tex får färglägga bilder där dom uppmanas att hålla sig innanför linjerna, inte rita utanför osv. Det är roligtare när dom får rita på fri hand, efter egna idéer, även om det där att kunna rita innanför en linje är något dom också kan behöva få träna sig på.

På dagis har dom ofta kommit hem med små presenter (som fröken har gjort), där barnen bara har deltagit genom att klistra på några pegatinas eller färglagt ett speciellt litet område. Det ser väldigt "fint" ut, men är inte gjort av deras egna små händer.

Related Posts with Thumbnails