torsdag, maj 01, 2008

Välkommen våren!

Sent i går kväll kom jag plötsligt på att det ju var valborgsmässoafton! Jag hade inte haft en tanke på det. Dom första åren vi bodde här brukade vi "fira" det med sill, & potatis och nubbe. Vi är ju båda gamla uppsalabor och där håller man valborgsfirandet rätt nära om hjärtat!

Om man firar en traditionsenlig valborgsmässoafton i Uppsala brukar man börja dagen med champange frukost i slottsbacken. Därefter går man och tittar på forsränningarna i fyrisån (och räknar hur många som ramlar ner i det iskalla vattnet).

På eftermiddagen springer studenterna nedför carolinabacken i den sk "champange galloppen" och kastar sina studentmössor i luften. Det här brukar vi oftast missa eftersom man då ofta är mitt uppe i att äta sill lunchen tillsammans med vänner. Senare på kvällarna brukar studenterna fortsätta firandet på någon av alla studentnationer som finns, ja, förutom dom som somnat efter att ha intagit lite för mycket nubbar och champagne, det vill säga.

Om jag tänker tillbaks till när jag var yngre, minns jag hur spännande jag tyckte att det var att gå till majbrasan och smälla små "ettöres"! Valborgsmässoafton eller "sista april" har för mig alltid varit det där riktiga vårtecknet och därför känns den dagen lite speciell. Mina barn har aldrig sett en majbrasa, så det ska bli en roligt tradition att få dela med dom när vi kommer bo i Sverige. När dom blir större hoppas jag ju naturligtvis att dom kommer att föredra att gå med sin mamma och pappa och titta på majbrasa i stället för att dricka champagne och nubbe...

Eftersom vi missade att fira i går ska vi åka hem till min mamma och äta lite sill och potatis och grilla i dag i stället!

Tillägg: Jag funderar på att ta tillbaks denna beskrivning av hur trevligt valborgsmässofirandet är. Jag har precis sett Rapport på SVT Europa och där visade dom bilder från gårdagens firande, bla i Uppsala. Det var ingen rolig syn, jag tror nog att jag har valt att glömma bort festlighetens baksida.

Bild på studentmössa lånad från www.skoltrojor.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails