torsdag, april 10, 2008

Brödkrutonger

Vi gör våra egna brödkrutonger på cafét. Dom är jätte goda att ha som tillbehör till olika sallader. Dom är enkla att göra men blir frasiga och goda. Smaken på brödkrutonger som man köper i affären går inte att jämföra med sådana man gör själv tycker jag.

Så här gör vi:

Skär vitt bröd i små fyrkanter. Lägg på en plåt. Ringla över rikligt med olivolja. Pressa över saft från en citron. Krydda med Kockens Italienska Salladskrydda. Rosta i ugnen på ca 125 grader tills krutongerna har blivit gyllenbruna och spröda (ca 30 min) men tänk på att röra om med jämna mellanrum. Mums!

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lâter himla gott!!! Konstigt nog sâ handlar jag inte det sâ ofta. Nâr jag var modell yngre och jobbade som au pair i florida sâ kunde jag inte äta en sallad utan brödkrutonger. Här i frankrike sâ har dom det pâ soppan precis innan den serveras. Tex pâ löksoppa med riven ost.

Amelia sa...

dosiss
Krutonger på soppa är gott tycker jag! Fast inte den sorten jag gör, för dom smakar för mycket kryddor, man får skippa citronen och italienska salladskryddan då. Du är väl fortfarande modell yngre ;)

Fröken Eko sa...

Tack för "receptet"! Ska testa på att göra såna nu med detsamma, då mannen ska laga fransk löksoppa till middag.

/F

Related Posts with Thumbnails