fredag, april 11, 2008

Spansk frukost

På morgnarna är vår kundgrupp nästan uteslutande spansk. Det är dom som arbetar på bankerna och kontoren i närheten som kommer för att äta sin frukost. Dom flesta vill ha ett litet bröd som kallas för "pitufo", som är som en liten baguette. Det här brödet delas och rostas och därefter häller man en god olivolja över brödet och strör på lite salt.

Man kan lägga vitlöksklyftor i flaskan med olivolja, alternativt gnugga in det rostade brödet med en vitlöksklyfta. Vi hade det i början, men det var aldrig någon av våra gäster som efterfrågade det. Jag vet inte hur vanligt det är att "krydda" sitt frukostbröd med vitlök, men det kanske är lite olika beroende av var i spanien man befinner sig?

En annan vanlig variant av frukostbröd, är att man brer på mosad tomat på brödet tillsammans med olivolja och salt. Det gäller bara att tomaten är riktigt röd och mogen, för annars blir inte smaken den samma. Vi har ett jätte bra litet hand-rivjärn med grövre hål från Ikea, som vi använder för att riva tomaten. Vanligt är annars att man delar en tomat på mitten och gnider brödet med den skurna sidan av tomaten. Jag tycker att brödet lätt blir mossigt av all tomatvätska som följer med om man gör så. Om man river kan man lättare hälla bort lite vätska innan man lägger det ovanpå brödet.

Jag fick en gång höra att det i bland förekommer att man får konserverade tomater på sitt tomatbröd. Jag vet inte om det verkligen stämmer, men det låter inte alls gott.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Det var ju en jättebra idé. Praktiskt! Jag brukar gnida med tomat, men som du säger blir det lite mosigt...
Hur länge är ni kvar? Jag skulle gärna vilja att titta förbi innan ni âker... jag ringer dig i nästa vecka, sâ fâr vi se...
Vad snygg bloggen har blivit! Jätteläcker!

Cissi sa...

åh gud så gott! min sommar på ibiza levde jag på det!! men jag har aldrig riktigt fått till det själv och smakar inte alls likadant.

Åsa Schrader sa...

Nej usch, konserverade tomater URK! Det där brödet låter annars jättegott! Kommer ni att ha spanska saker på menyn när ni drar igång i Sverige?

Monica sa...

Urk för konserverade tomater! Blä! Det har jag aldrig hört om... Här i katalonien, som ser sig "pan con tomates" hemland görs nog riven tomatvarianten på barer, men hemmavid gnuggar vi mest. Oljan är väldigt viktig, och det är beroendeframkallande! I början tyckte jag det var konstigt med ost på en pan-con-tomate-smörgås, men nu tycker jag det är såååååå gott! Särskilt en tjock skiva manchego...

Min styvdotter var i madrid på skolresa förra veckan. Hon berättade helt horroriserad om det konstiga sättet att servera skinkmackor - HELT TORRA, utan nånting mer än bröd och skinka. Såna är väl bocadillor i stora delar av spanien...

Amelia sa...

anna malaga
På cafet blir vi kvar veckan som kommer bara, men vi åker till Sverige under sommaren någongång är det tänkt. Hinner du inte förbi i nästa vecka kanske vi kan ses sen när jag inte jobbar? Vi får höras!
Tack förresten ;)

cissi
I bland är det själva stunden och minnet av den som sätter extra smak :)

åsa scraeder
Det är jätte gott! Vi kommer säkert ha just dom här två varianterna av frukostbröd sen, men kanske med en liten tvist, typ annat sorts bröd.

monica
Ja, den är verkligen beroendeframkallande, olivoljan. Fungerar att ha lite grann på det mesta man lagar i köket. Dom där boccadillos du beskriver, det är verkligen vanligt och inte alls gott, utan torrt och trist. Men rätt lätt fixat om man det bara finns tillgång till en flaska olja ;) Jag var inte heller förtjust i början, men nu skulle jag gärna äta det till frukost varje dag om det inte vore för GI. Hur går det med allt, jag ska kika in på din blogg och kolla förresten!

Monica sa...

Hur går det med GI? Jag testade en kort period, (tyckte det var toppen!) sen vet jag inte vad det var....jo, Sverige hela sommaren, och då gick det åt skogen, och sen har jag inte tagit upp det igen. Nu är det VÄLDIGT nödvändigt, men, gi-viktkoll vägrar acceptera mitt spanska kreditkort och mitt svenska är inte giltigt längre. En dålig ursäkt, men det blir inte av att jag sätter igång (ville kolla lite på listorna...).

KARLAVAGNEN sa...

Pan amb tomaquet! Käkar det till frukost på jobbet. En café con leche till. Fast jag har bett att bara få bröd med tomat. Annars dränker de brödet i olja och det är lika äckligt som konserv-tomat. Bäst smakar den i Katalonien på lite grövre lantbröd och med vitlök. Får ibland en och annan kommentar om att jag är katalansk... jaja...

Amelia sa...

karlavagnen
vi har valt att inte hälla på oljan på brödet utan låter gästerna hälla på det själva. Smaken är så olika vad gäller mängden olja att vi tyckte det var enklare att göra så. Ja, grövre lantbröd låter godare tycker jag, pitufon är ju egentligen inte så spännande i sig. Fast vitlök till frukost är inget för mig :)

Related Posts with Thumbnails