onsdag, april 02, 2008

En kaffe i baren

När man går på café här, ser man ofta att många väljer att inta sin kaffe ståendes i baren. Det blir ett väldigt tjatter och trängsel längs bardisken, men det är ju en del av charmen när man går på spanska caféer tycker jag! Ofta betalar man också ett lägre pris när man dricker sin kaffe i baren, vilket jag antar beror på att det blir smidigare för dom som jobbar, eftersom dom inte behöver gå ut bland borden och plocka disk. Hos oss är det inte så vanligt att någon står vid bardisken och fikar. Vi har våra olika bakverk där, så det brukar inte finnas så mycket plats kvar för något annat. Men det händer i bland att någon envisas med att få stå där och med mycket möda får dom försöka få plats med sina saker bland kakfaten.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Petchie75 sa...

Det är samma sak i Italien, man står oftast vid baren och dricker sitt kaffe så fort som möjligt (shottar det nästan!). Det är lite tråkigt att de inte har samma fika-kultur som vi i Sverige och t.ex på Balkan där man kan sitta i flera timmar med en kaffe (inte så bra kanske för caféägarna dock!).
Jättemysig blogg förresten, hittade hit via Anna i Malaga. Min spanske man är jättesugen på att öppna ett svensk-inspirerat café när vi flyttar till Spanien (vi bor just nu i Puerto Rico). En av de få svenska orden han kan är just fika!

Amelia sa...

petra h
Ja, precis, en kaffeshot, helt enkelt, bra beskrivet! Jag kan varmt rekommendera er att öppna ett café, det är bland det roligaste jag har gjort i mitt liv. Visst, en hel del jobb är det ju, men det är det värt. Det är därför jag gärna vill fortsätta med det här även i Sverige. Vad spännande det låter, att ni bor i Puerto Rico och nu är på väg till Spanien! Kul att du hittade hit!

Related Posts with Thumbnails