torsdag, april 03, 2008

Onödigt vetande om kaffe

Jag satt och läste lite om kaffe och kaffebönor på nätet, och jag satte nästan kaffet i halsen när jag fick läsa om världens dyraste sorts kaffebönor, "Kopi Luwak".

"Kopi Luwak, som på engelska kallas Civet Coffe, är än så länge den dyraste sorten av kaffebönor i världen. Den skördas i Indonesien, fast inte på samma sätt som andra sorters kaffe, det vill säga från kaffebuskarna. Kopi Luwak utvinns istället ur spillningen av det kattliknande djuret, indisk palmmård (Paradoxurus hermaphroditus), som tillhör djurgruppen palmmårdar. Palmmården äter bara de bästa sorterna av kaffebären, och efter att ha passerat djurets matsmältningssystem kan kaffebönorna plockas ur dess avföring för rengörning och rostning. Ett kilo av de sällsynta kaffebönorna kostar i Sverige cirka 7 000 kronor."
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak, http://www.paradise-coffee.com/index.htm)

Urk!
Om jag skulle bjuda er på en kopp kaffe, gjord av de här kaffebönorna, skulle ni våga prova dricka? Jag måste ju säga att man blir ju onekligen lite nyfiken på hur det kan smaka, men nja, jag vet inte jag...

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Petchie75 sa...

Jag fortsätter kommentera - jag hörde precis talas om det här kaffet... Någonstans på TV, kommer inte ihåg om det var en film eller det var på riktigt men det var någon exentrisk person som vägrade dricka något annat än det här märkliga kaffet. Återkommer om jag kommer på var jag såg det ;-)
Men nä, känns inte så lockande att testa...

Petchie75 sa...

Japp, googlade det - The Bucket list, en ganska ny film med Jack Nicholson (det var han som var excentrisk!) och Morgan Freeman! Vad gjorde man innan google fanns?

Amelia sa...

petra h
Näää, det känns inte särskillt lockande, det håller jag med om. Men om jag blev erbjuden att testa så skulle jag nog göra det ändå, bara för att ha upplevt det själv. Beskrivningen av smaken lät ju god, så här stod det; "It has a rich, heavy flavour with hints of caramel or chocolate. Other terms used to describe it are earthy, musty and exotic. The body is almost syrupy and it's very smooth."

Amelia sa...

petra h
måste också googla det där, bra skådisar! Men kan det verkligen vara SÅ gott, har lite svårt att tro det, det måste ju vara mer själva grejen att det är så dyrt och udda.

Related Posts with Thumbnails