söndag, april 06, 2008

En vanlig söndag

I dag har det varit en riktigt lugn och skön dag. Vi brukar försöka lägga allt åt sidan på söndagarna och bara "vara". Det mest ansträngande vi har gjort i dag var nog att leka kurragömma med barnen.

En promenad på strandpromenaden och lite glass ätande har vi också hunnit med. Ja, och så har jag ju faktiskt översatt alla recepten också!

Så nu ska jag krypa ner i sängen och läsa min Stieg Larsson bok (jag är väl den enda som inte har läst hans böcker ännu?).

Undrar föresten om köparna av vårt café kommer in på cafét och hälsar på i morgon? Jag tror att dom skulle komma med flyttlasset från England i dag, så chansen finns ju att dom kommer förbi. Återstår att se!

4 kommentarer:

HEMFRÖJDEN sa...

jag ær ju lite nyfiken på det här med att starta cafe/catering som du vet så jag tänkte fråga dig om råd ifall det går bra: vad är det man köper när man tar över en verksamhet? Alltså lokalen, men vad mer betalar man? ÄR det lämpligast att ta över eller starta från noll? vad blir skillnaden. Hoppas du har lust att svara :-)

Amelia sa...

nenika
Såklart att jag ska försöka svara :)
Vid en traspaso dvs en överlåtelse köper man den befintliga rörelsen samt inventarierna. Läget på stället får man också ta hänsyn till. Man tar oftast över ett befintligt kontrakt som normalt sett är på 8-10 år, sen får man förhandla om en förlängning. Svårt att säga vad som är lämpligast, men jag skulle nog vilja säga att det är både enklare och vanligare att ta över en befintlig verksamhet eftersom den tidigare ägaren redan har olika tillstånd (tex öppningstillstånd) m.m. Kolla på dom här länkarna, tror du hittar en del bra info där (eller sök på google på typ "buy bar spain"). http://www.barsinspain.com/page098.html
eller http://www.solcommercials.com/guidetobuying.htm

Cissi sa...

jag var också sen med Stieg böckerna men när jag väl började kunde jag inte sluta. De är så bra!!!

Amelia sa...

cissi
ja, dom där böckerna verkar ha den effekten på dom flesta som läser dom. Kul att jag har dom framför mig!

Related Posts with Thumbnails