tisdag, april 15, 2008

Polkagrisar

En sak som jag ska försöka göra med mina barn i sommar, är att åka till Gränna och titta på när dom tillverkar polkagrisar! Jag minns själv att jag tyckte det var väldigt roligt när jag fick se det som liten och jag skulle tro att mina tjejer skulle tycka det också.

Polkagrisen uppfanns av en kvinna som hette Amalia Erikson på mitten av 1800-talet. Hon blev änka redan när hon var 25 år och hade en liten dotter som hette Ida att försörja. Hon började baka karameller hemifrån och fick såsmåningom Grännas Magistrat att ge henne tillstånd till att få sälja sina polkagrisar på stadens gator och torg. Amalia Erikson är därför en av Sveriges första kvinnliga företagare! Hur det kommer sig att hon valde att kalla dem för polkagrisar är det ingen som riktigt vet. När Amalia dog, vid 99 års ålder, drev hennes dotter Ida polkagris verksamheten vidare.

Det finns flera olika polkagristillverkare i Gränna numera, där man kan titta på polkagristillverkningen, smaka varm polkagris och få veta mer om själva tillverkningen. Mums, dit vill jag åka!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jag gillar ocksâ Gränna och har varit där för inte sâ länge sedan. En mysig stad att strosa omkring i, fast det bästa är ju polkagrisbakningen!

Amelia sa...

anna malaga
Ja, en dag i staden får man ju absolut planera in oxå! Godis är gott :)

Related Posts with Thumbnails