onsdag, april 02, 2008

Lite mer choklad

På tal om choklad... ett ämne som jag gärna håller mig kvar vid lite till! Blev inspirerad av nenika att berätta om en så enkel efterätt som dessutom är helt ok om man vill följa GI-metoden. Det var så enkelt att det nästan är lite fånigt att beskriva den som en efterätt, men så här gjorde jag i alla fall.

Jag lade upp färska jordgubbar i en skål, vispade grädde och öste upp i en annan skål och sen smällte jag 70% choklad i mickron (på låg värme) och hällde i en tredje skål. Sen dukade jag fram alla tre skålarna på bordet så att var och en själva kunde göra i ordning det som dom ville ha det. Jätte gott, men det blir ju rätt mäktigt med grädden och den 70% chokladen så därför blev det bra att servera jordgubbarna till tyckte jag.

2 kommentarer:

HEMFRÖJDEN sa...

Ja visst är jordgubb och choklad en träffsäker kombination. Så när vi ändå pratar om chocklad, du har väl sett "Charlie, y la fàbrica de chocolate"? (Vet inte vad den heter på svenska) Man blir riktigt sugen på choklad efter att ha sett den filmen! :-)

Amelia sa...

nenika
Ja, den har jag sett (Kalle och chokladfabriken), men min tjej tyckte att den var så obehaglig att vi fick lov att lämna tillbaks filmen till hennes farmor för hon ville inte ha den här hemma ens, min lillplutta... En annan film om choklad är ju "Chocolat" av Lasse Hallström, den ger mig längtan efter choklad!

Related Posts with Thumbnails