onsdag, april 16, 2008

Smulpaj med äpple & kanel

Den här pajen har vi på cafét och den är väldigt enkel att göra men blir riktigt god! Vi serverar den varm med vaniljsås, men lite glass är inte heller så tokigt att servera till. Man kan variera den på en mängd olika sätt. I bland har vi gjort denna smulpaj med en fyllning av hallon, blåbär och vit choklad. En av våra tidigare anställda tipsade om att man kan fylla pajen med bananskivor och mjölkchokladbitar (det blir riktigt gott, men ganska sött).

När jag gör paj hemma brukar jag lägga i lite större bitar av de frukter som finns hemma just då ( tex hallon, persika, plommon, banan, äpple osv) . Det är gott att blanda lite syrligare frukter med söta frukter.

Ingredienser för äppel & kanelpaj
278 g smält smör
3 dl mjöl
5,5 dl havregryn
2 1/4 dl socker
Kanel & socker blandning
3,5 st äpplen, skalade och skivade i halvmåne skivor.

Smält smöret. Blanda ner alla ingredienser i smöret. Tryck ut ett tunt lager i formen. Lägg de skivade äppel skivorna ovanpå. Strö över en blandning av kanel och socker. Fördela ut resten av smuldegen ovanpå.

Grädda i ca 10-15 min i 225 grader, tills pajen har fått färg, sätt på ungsfolie och grädda sedan i ytterligare 20 min.

Foto: www.fotoakuten.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker inte om havregryn ! meen ja gjorde uan havregryn och dt blev krispigt och godare gör den istället:)=D<3<3

Anonym sa...

Man ska inte smälta smöret!
Ha det rumstemperat och sen jobbar man in resten av ingredienserna så att det blir en smuldeg.

Related Posts with Thumbnails