onsdag, april 09, 2008

Värmd eller kokad mjölk

Har ni varit med om att bli serverad en kaffe där mjölken har blivit kokad? Det första tecknet är ju att den är så varm att man bränner sig, om man ger sig på att försöka dricka den direkt när den serverats. Efter en stunds väntande kan man se att det har bildats ett "skinn lager" ovanpå, som fastnar på läpparna när man ska börja dricka. Själva smaken på en sådan kaffe gör ingen glad, för både kaffet och mjölk förlorar sin goda smak om det har fått koka. Helst ska mjölken hålla omkring 55-65 grader, då blir det godast, men smaken varierar ju!

Bild: www.beige.nu /Joel Wåreus

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Mia sa...

Mesiga jag tycker inte om för varmt kaffe. Och absolut inte med skinn på!

Älskar din blogg!

Unknown sa...

När jag gör en café au lait sâ vispar jag upp mjölken till ett skum. Mmmmm gott!

Amelia sa...

mia
Nej, skinn på kaffe är inget vidare, burrr *ryser*. Det är ömsesidigt, jag är ju ett stort "fan" av dina fotografier!

dosiss
Mmmm, jag håller med!

Related Posts with Thumbnails